Fremtidens sjøforsvar med modulære systemer

Det er mange steder på et marinefartøy som passer for fleksible moduler.

Alle bilder og video i artikkelen er fra SH Defence.

Bakgrunn

Historien har vist oss at det sikkerhetspolitiske bildet kan snu fort. Teknologi inne ubemannede systemer, kunstig intelligens, missiler og sensorer går også fort. Dette stiller krav til at Forsvaret må omstille seg til nye trusler raskere enn tidligere. Dette gjelder også Sjøforsvaret. Denne teknologien kan selvfølgelig også utnyttes til Forsvarets fordel slik at ulike oppdrag kan utføres mer effektivt.

Krigsskip har tradisjonelt blitt designet for å bære spesifikke systemer for spesifikke oppdrag - skipets struktur, fremdrift og generelle plattformsystemer er tett koblet til våpnene og sensor- (eller oppdrag)-systemene det er designet for å bære. Selv om nesten alle krigsskip har en vekt- og stabilitets vekstmargin innebygd, er det å modifisere et skip med nye systemer for nye oppdrag eller utnytte ny teknologi en risikabel, kostbar og tidkrevende virksomhet. De ulike systemene i et skip blir raskere utdatert enn selve skroget. Danske SH Defence har tatt tak i denne utfordringen med å tilby et modulært system basert på 20 og 40 fots container standard som de kaller The Cube. Med dette systemet kan et skip konfigureres til nye oppgaver på noen få timer. En rekke land har vist interesse for systemet og man kan trygt si at SH Defence har blitt markedsleder innenfor dette feltet.

Økende kostnader utfordrer alle

Kostnadene i forsvarssektoren øker raskere enn ellers i samfunnet. Dette stiller Forsvaret overfor store utfordringer når det gjelder drift og anskaffelser. Dette er en av grunnene til at blant annet Sjøforsvaret tenker helt nytt med sin anskaffelse av standardfartøy. Det skal anskaffes opp mot 28 fartøy. Disse skal erstatte en rekke skipsklasser. Fartøyene skal i størst mulig grad bygges på sivile standarder og kunne konfigureres enkelt for ulike oppdrag. Tanken er at det skal gi store besparelser på bygging, drift og opplæring. Et meget aktuelt konsept for standardfartøyene vil være SH Defence sitt system.

SH Defence Cube system på ved siden av dansk fregatt

Sh Defence Cube system med flere moduler ved siden av Iver Huitfeldt klasse fregatt

Modulære systemer gir mange fordeler

Som nevnt peker SH Defence på at man med systemet kan konfigurerer et skip om til en nye roller raskt. Dette kan være fra skarpe oppdrag til støtte i forbindelse med naturkatastrofer. De fremhever også mulighetene for fremtidige oppgraderinger er bedre enn om man hadde hatt tradisjonelle systemer. Er det en modultype som blir irrelevant eller utdatert så er det bare å oppgradere eller skifte ut akkurat denne modulen i stedet for store deler av skipssystemene. I følge salgs og markedsdirektør Peter Liisberg i SH Defence er det derfor mulighet for å levetidsforlenge et fartøy flere år utover det som har vært standard de siste årene. Videre har et slikt konsept fordeler når det gjelder vedlikehold. Vedlikeholdet trenger ikke å skje ombord i fartøyet. Modulene løftes enkelt i land og kan sendes på lastebil til et verksted. Vedlikehold av fast installerte systemer på et fartøy vil ofte “låse” fartøyet i havn eller i en dokk, men med et modulært system setter man bare inn en annen modul, mens det andre vedlikeholdes. Dette gir også mer seilingstid og operativ evne.


Det handler ikke om at skabe en schweizerkniv, der kan det hele altid, men om at skabe en tilpasningsdygtig og nem at opgradere platform, der på denne måde (måske) kan levetidsforlænges længere end normalt.

— Peter Liisberg - Salgs- og Markeds Direktør - SH Defence

Kan levere mange kombinasjoner

Systemet kan settes sammen med en rekke ulik kombinasjoner og moduler. Det blir for omfattende å nevne alle her, men vi lister opp noen under. Vi viser ellers til lenkene nederst i artikkelen.

  • Anti ubåt torpedosystem

  • RIB

  • Minelegging

  • Minejakt

  • Antiskips missiler

  • Soft kill systemer

  • Ulike typer vinsjer

  • USV

  • Sanitets moduler



Egen modul for Naval Strike Missile - NSM

NSM i standard ISO container

SH Defence er i dialog med Kongsberg gruppen om tilpasning av NSM til sitt Cube system. I Sjøforsvarets “request for information” om standardfartøyene ønsker de løsninger på hvordan NSM kan integreres på standardfartøyene. Dette kan være en god løsning.

Dette er også en meget aktuell løsning for Jan Mayen klassen kystvaktfartøy. Den har plass på akterdekket til slike containere. Det ville ha gitt Jan Mayen klassen en meget god anti skips kapasitet. Vi har snakket med Kongsberg Defence and Aerospace om dette. De sier det er fullt mulig å integrere NSM på Jan Mayen klassen og kun et spørsmål om pris.

 


Forrige
Forrige

Nye standardfartøy - hva vil Sjøforsvaret ha?

Neste
Neste

Hvilke kanoner skal Sjøforsvaret satse på?