Type 26 - BAE Systems
Type 26 fregatt
Fakta om Type 26 fra BAE Systems
Lengde : 149,9 meter
Deplasement : 7600 tonn
Antall fartøyer i klassen : 29
Brukere: England, Canada og Australia
Antall VLS celler: 24 MK 41 og 48 for Sea Ceptor
Hovedkanon : BAE Systems Mk 45 mod 4 127 mm
Radar : BAE Systems Type 997 Artisan
Spesielle kjennetegn : “mission bay”
Spesifikasjoner for Royal Navy versjon.
Type 26 - BAE Systems fregatt
Vi har valgt å omtale Type 26 versjonen som blir levert til Royal Navy da denne er mest aktuell for Norge.
Type 26 fra BAE Systems er en av fregattene som er aktuelle for Norges nye fregatter. Den er spesialisert for ubåtjakt og har blitt valgt av både England (8), Canada (15) og Australia (6). Sjøforsvaret ser primært etter en anti ubåt fregatt for erstatning av Nansen klassen. Type 26 er allerede under bygging.
BAE Systems trekker frem at skroget og fremdriftssystemet er designet for være meget stillegående. De fremhever også at den tauede 2087 sonaren vil ha bedre egenskaper enn CAPTAS 4 som brukes i mange andre fregatter. I tillegg har Type 26 baugmontert sonar. De fremhever også at fregatten får god multi rolle kapasitet. Videre sier BAE Systems at fregatten har en åpen systemarkitektur som skal gjøre den lett å oppgradere senere.
Stor fleksibel hangar - “mission bay”
Type 26 har en stor fleksibel hangar (“mission bay”) som henger sammen med helikopterhangaren. Dette skiller Type 26 ut fra andre fregatter som ikke har dette. Den kan ta opptil fire 12 meters båter/RIB eller elleve 20 fots containere. Hangaren kan også romme ulike ubemannede systemer som USV, UAV og AUV. Videre kan helikopterdekket håndtere helikoptre opp til Chinook størrelse. BAE systems har utnyttet plassen på Type 26 godt og det ser ut som om de har fått plass til mer “funksjonalitet” og våpensystemer enn andre aktører.
Type 26 vil ha to MSI Sea Hawk 30mm kanoner. En på hver side av helikopterhangaren.
Våpensystemer
Type 26 er utstyrt med et MK41 vertical launch system med 24 celler. I tillegg har den 48 celler for CAMM luftvernmissiler. MK 41 systemet kan ta en rekke ulike typer missiler. Sammenlignet med flere av de andre alternativene til nye fregatter har Type 26 mange VLS celler. Hvorvidt Norge kommer til å kjøpe CAMM missilene tviler vi på og da får man ikke utnyttet CAMM cellene. Norge kommer høyst sannsynlig til å fortsette med Evolved Sea Sparrow som er integrert med MK41 VLS systemet. England kommer til å bruke CAMM og foreløpig har vi ikke fanget opp om at England har planer om å kjøpe Sea Sparrow. Et alternativ for Norge kan være å få plassert flere MK41 celler der det er satt av plass til CAMM cellene. Den Australske Hunter klassen vil for eksempel få 32 VLS celler.
Type 26 for Royal Navy blir ikke utstyrt med anti ubåt torpedorør. Det jobbes med å skaffe et langtrekkende anti ubåt våpen som kan skytes ut fra MK41 systemet, men dette ligger frem i tid. Noen av de 24 VLS cellene i MK41 systemet må derfor brukes til anti ubåt våpen. Australia og Canada sine Type 26 vil få anti ubåt torpedorør.
Vi kan ikke se at den engelske Type 26 versjonen blir utstyrt med NSM sjømålsmissiler, men Canada og Australia har valgt NSM. Tanken er at engelskmennene skal bruke Future Cruise/Anti ship weapon på sine Type 26.
Kanonvalg
Type 26 er videre utstyrt med tre ulike typer kanoner. Hovedkanonen er en BAE Systems MK 54 mod 4 127mm kanon. Dette er en kanon som er godt utbredt og brukes blant annet av US Navy. Det utvikles mange ulike ammunisjonstyper til denne kanonen. Ammunisjon med lang rekkevidde, høyhastighets prosjektiler og lignende. Det jobbes også med å utvikle en ammunisjonstype som kan brukes som et anti ubåt våpen. Det vil si at kanonen kan skyte ut en “synkemine”. Videre jobbes det med å utvikle sonarbøyer som kan skytes ut fra kanonen. Dette er en kanon som egner seg godt mot overflatemål og mål på land. Både F127 klassen og F126 klassen til Tyskland vil blant annet ha en 127mm kanon, men Leonardo sin 127/64 LW. Den spanske F110 klassen vil også bruke denne kanonen.
Fregatten vil også bli utstyr med 2 RTX (Raytheon) Phalanx block 1b 20mm CIWS kanoner. Dette er et utbredt system i US Navy og flere andre vestlige mariner. Det er beregnet som siste skanse mot anti skips missiler. Systemet har også kapasitet mot overflatemål som for eksempel hurtiggående småbåter, sjødroner og lignende.
I tillegg blir den også utstyrt med 2 MSI Seahawk 30mm kanoner som egner seg mot luftmål og overflatemål. Den er utviklet spesielt med å bekjempe svermer med hurtiggående småbåter, sjødroner og lignende. Kanonene er basert på den anerkjente Northrop Grumman MK44 Bushmaster II kanonen som man også finner i for eksempel norske CV90 stormpanservogner. Den har høy presisjon og treffsikkerhet.
Riktige kanoner for Norge?
BAE Systems nevner standardfartøyene i forbindelse med sin Artisan radar. De har med andre forstått at det er viktig for Norge med standardisering og flest mulig felles systemer også mellom standardfartøyene og fregattene. Vi er helt enig i det. Det er ikke mange som har trukket frem dette poenget i forbindelse med den kommende fornyelsen av Sjøforsvaret. Vi mener at Leonardo sine 76mm versjoner eller BAE Systems sin MK110 57mm vil passe bedre til standarfartøyene og fregattene. Dersom man kan ha samme hovedkanon til fregatter og standardfartøy vil det være en fordel. Vi mener også at 76mm eller 57mm egner seg bedre dersom man ser på hvilke trussler man står overfor i dag. Særlig med henblikk på droner, sjømålsmissiler, hurtiggående sjødroner og lignende. Vi har også skrevet litt om dette lenger ned om samarbeid med en nær alliert.
Type 26 får også RTX Phalanx Block 1B close in weapon system (CIWS) kanoner. Som nevnt er det et utbredt system som mange vestlige mariner bruker. I den senere tid er systemet mest kjent for å ha skutt ned et antiskips missil fra Houthien på vei mot destroyeren USS Gravely Med utviklingen som har vært de siste årene innenfor styrt og programmerbar ammunisjon så ser vi flere land nå satser mer på dette for å bekjempe sjømålsmissiler og droner. Les mer i artikkelen om hvilke kanoner Sjøforsvaret skal satse på
Det betyr at kanoner som for eksempel nevnt over (76mm/57mm) har fått vesentlig bedre kapasitet mot for eksempel sjømålsmissiler. De kan også engasjere slike trusler på lenger avstand enn Phalanx systemet samtidig som de har en god multirollekapasitet. Phalanx har også begrenset rekkevidde. US Navy bytter for eksempel ut Phalanx med Rolling Airframe Missile på sine destroyere, blant annet på grunn av lenger rekkevidde. Phalanx systemet krever også mye vedlikehold og på enkelte forum/nettsider fremheves også lav oppetid (availability) på Phalanx systemet. Ut i fra dette stusser vi litt over valget av Phalanx. Ser vi på for eksempel FDI fregattene og ASWF så er disse utstyrt med Leonardo 76mm og Rolling Airframe Missile (RAM). Tyskland bruker også Rolling Airframe Missile på en rekke av sine fartøy. Constellation klassen til USA er også satt opp med samme løsning. RAM missiler og en BAE Systems MK110. Det vil si at alle aktuelle kandidater for nye fregatter har et annet CIWS oppsett enn Type 26.
MSI Sea Hawk 30mm ser vi på som et mer hensiktsmessig valg, også hvis man ser på bruk på tvers av standardfartøy og fregatter. Kanoen har en rekke bruksområder og kan for eksempel brukes på de minste standardfartøyene.
På Type 26 blir det med andre ord tre ulike kaliber på kanonene 127mm, 30mm og 20mm. Rent logistikkmessig mener vi to kaliber bør være tilstrekkelig, og det er det Sjøforsvaret har prioritert i dagens struktur. 76mm og 40mm. 76mm som hovedkanon på fregatter og kystkorvetter. 40mm på kystvaktfartøyene. Vi ser også at VARD og Kongsberggruppen trekker frem to kaliber i sine konsepter til standardfartøy. Både VARD og Kongsberg Gruppen har tegnet inn Leonardo sin 76mm (Super Rapid/Sovraponte). VARD har tegnet inn MSI Sea Hawk 30mm, men Kongsberg Gruppen har tegnet inn Rheimetall Millennium 35mm.
Type 26 blir utstyrt med MK41 VLS system med 24 celler og 48 celler for CAMM lutfvernmissiler.
Radar som er god nok?
Type 26 er den eneste fregatten av de aktuelle kandidatene for Norge som har roterende radar. De andre har flate paneler som dekker 360 grader. Type 26 har en Artisan radar utviklet av BAE Systems. Radaren har i følge Royal Navy og BAE Systems en rekkevidde på 200 kilometer. Ser man på rekkevidde på de andre radarsystemene så har feks ASWF sin langtrekkende radar (SM400 Block 2) en rekkevidde på over 400 kilometer. Sea Fire radaren på FDI over 300 kilometer (noen steder er 500 km nevnt).
Radarene på de andre fregattene regnes som mer avanserte og kapable enn Artisan radaren på Type 26. BAE Systems er tydeligvis også klar over dette. I en betalt omtale (annonse over 4 sider) i Norges Forsvar (september 2024). Norges Forsvarsforening sitt medlemsmagasin skriver BAE Systems at Artisan radarene skal utvikles videre sammen med Royal Navys øvrige radarsystemer. Det skal blant annet utvikles radarer for patruljefartøy som BAE Systems hevder kan passe til Norges nye standardfartøy. Videre skriver de at Artisan neste generasjons Artisan utvikles for å detektere antiskips ballistiske missiler, hypersoniske missiler og lignende på over 300 kilometers avstand, men slik vi tolker dette er det et stykke frem i tid. I og med at Royal Navy skriver at Type 26 sin Artisan radar har 200 kilometers rekkevidde er det nok også denne radaren som blir tilbudt Norge.
Som vi skrev i artikkelen om Thyssenkrupp/N.V.L F127 så har god radar og luftvernkapasitet kommet høyere på agendaen den senere tiden. Dette på grunn av hendelsene i Rødehavet, krigen i Ukraina og urolighetene i Midtøsten. Vi så allerede på slutten av 90-tallet at Sjøforsvaret valgte et radarsystem (SPY-1F) til Nansen klassen der fokuset for valg av denne radaren var luftvernkapasitet.
Artisan radar fra BAE Systems
Samarbeid med nær alliert
Sjøforsvaret ønsker et samarbeid med en nær alliert om kjøp av nye fregatter. England nevnes av flere som en samarbeidspartner. Norge og England har hatt et nært samarbeid i generasjoner. England opererer for eksempel P-8 Poseidon fly og bruker anti ubåt torpedoene Sting Ray. I tillegg bruker England Leonardo AW101 Merlin. Det samme gjør Norge. Hvis Norge kjøper Type 26 vil man med andre ord få et tett anti ubåt samarbeid gjennom fregattene, P-8 og Sting Ray
Ser vi saken på en annen måte hadde det kanskje vært mer naturlig å samarbeide med Nederland. Selv om Nederland og ASWF ikke er videre med i konkurransen om nye fregatter er det mye som taler for at Nederland burde vært med videre i konkurransen.
Damen sine ASWF fregatter har en våpenpakke som samsvarer bedre med det Norge bruker i dag (bortsett fra Sting Ray torpedoer). ASWF er utstyrt med Evolved Sea Sparrow. Norge bruker dette missilet i dag og kommer etter stor sannsynlighet til å bruke det på sine nye fregatter. Norge har investert i dette systemet siden 60-tallet. I tillegg vil ASWF bruke Leonardo Sovraponte som er samme kaliber og nesten samme kanon som både Nansen og Skjold klassen bruker i dag. Ammunisjon som Sjøforsvaret har kan derfor brukes på disse kanoene. Dette er også kanoner som er tegnet inn på Kongsberg Vanguard og VARD Resilience. Videre kan Bofors Mk 4 kanonene til ASWF bruke L70 40mm ammunisjon som Sjøforsvaret bruker i dag. I Kystvakten brukes 40 mm L70 kanoner. ASWF vil også få NSM fra Kongsberg Gruppen. Vi kan ikke finne informasjon om at Type 26 vil få NSM.
Ser man på et mer utvidet forsvarssamarbeid så har Nederland mer til felles med Norge enn England. Nederland kjøper Leopard 2A8 stridsvogner som Norge gjør. Nederland og Norge bruker CV-90 stormpanservogner. I tillegg er Norge og Nederland brukere av Nasams og F-35A jagerfly. England bruker F-35B som er en helt annen versjon. Nederland kjøper nå også luftvern for 11 milliarder fra Norge
Nederland anskaffer også nye ubåter som Norge gjør, men fra Frankrike. De vil kalles Orka klassen og basert på Naval Group sitt Barracuda design. Dette er jo ikke Type 212 CD som Norge kjøper men det er en konvensjonell ubåt med AIP fremdriftssystem som Type 212 også er. England har kun atomdrevne ubåter og de har mye av sitt fokus på ubåtsamarbeid med USA og Australia. På drift og erfaringsdeling kan det derfor mer naturlig å samarbeide med nasjoner som har konvensjonelle ubåter og AIP systemer.
Tyskland har også et tett forsvarssamarbeid med Norge, men vi tror ikke F126 og F127 fregattene er de som står øverst på Sjøforsvarets liste på aktuelle fregatter.
Vi anbefaler for øvrig en artikkel fra Navy Lookout om Norges mulige kjøp av Type 26.
Oppdatert 25.2.25 - Nylig har det blitt kjent at det er samtaler på gang om at AW 101 Merlin helikoptre kan bli en del av en pakke sammen med Type 26. Norge bruker i dag AW 101 som redningshelikopter. Det kan være noen synergier med å bruke samme maskin selv om konfigurasjon vil være forskjellig. Et valg av AW 101 som anti ubåt helikopter virker nå mye mer hensiktsmessig enn det var tidligere på grunn av signalene USA nå sender til Europa på det sikkerhetspolitiske feltet.