F110 - Bonifaz klassen
F110 Bonifaz klasse fregatt. Foto: Navantia
Fakta om F110 fra Navantia
Lengde : 145 meter
Deplasement : 6100 tonn
Antall fartøyer i klassen : 5 (+2)
Brukere: Spania
Antall VLS celler: 16
Hovedkanon : Leonardo 127/64 LW Vulcano
Radar : Lockheed Martin AN/SPY-7 og Indra Prisma 25X
F110 Bonifaz klassen bygges av Navantia for den spanske marinen fregatter. F110 er anti ubåt fregatter med en spansk versjon av AEGIS. AEGIS brukes også av Nansen klassen. Spania ble ikke valgt som partnerland som går videre i konkurransen om nye fregatter og F110 klassen er dermed ikke aktuell for Sjøforsvaret.
Anti ubåt fregatt
Fregattene har et CODLAG hybrid fremdriftssystem som består av en kombinasjon av gassturbin og elektrisk fremdrift. Det skal gjøre dem stillegående og dermed egnet for anti ubåt operasjoner. De vil videre bli utstyrt med Thales CAPTAS 4 tauet sonar og en Thales Bluemaster UMS 4110 baugmontert sonar. I tillegg får F110 klassen Mark 32 mod 9 anti ubåt torpedorør. Dette er fastmonterte doble torpedorør. Ut over dette er det plass til to helikoptre (Sea Hawk SH-60/MH-60R)
Ekstra hangar - “mission bay”
F110 klassen får også en stor multifunksjonshangar eller “mission bay” ala det Type 26 har. Dette har gått under radaren for mange, men i et intervju med det Tyrkiske magasinet Defence Turkey (utgave 18 2024) forteller Eduardo Dobarro, direktør for fregatter og intervensjonsfartøy i Navantia blant annet om denne hangaren. Navantia kaller det for “multi mission space” som blant annet kan ta ulike oppdragsmoduler, et ekstra helikopter, USV, UAV, UUV, samt moduler for humanitær hjelp og katastrofehåndtering.
Foto: Navantia
F110 klassen får SPY-7 radar og AEGIS combat mangagement system (spansk versjon)
Radar
Bonifaz klassen blir utstyrt med Lockheed Martin sin SPY-7 radar. Dette er en avansert ASEA S-band radar som også vil bli brukt på de kanadiske hunter klasse destroyerne (dette er en Type 26 fregatt, men Kanada kaller dem destroyere). I tillegg vil Japan bruke radaren på sine ASEV (Aegis System Equipped Vessels) som er to fartøy som skal bygges for forsvar mot ballistiske missiler. Radaren kommer med andre ord til å bli brukt på over 20 fartøy. Dette er flere fartøy enn radarene til de andre alternativene som ligger på bordet for nye fregatter. Det er imidlertid forskjellige versjoner av radaren. Japan vil benytte versjon 1. Spania versjon 2 og Kanada versjon 3. Informasjon om de ulike versjonene er det lite offentlig informasjon om. Det er derfor vanskelig å si noe om hvor stor likhet det er mellom dem og kapasiteten til dem. I forhold til samarbeid, drift og vedlikehold vil det være en stor fordel om mye er likt.
På F110 vil også spanske Indra sin Prisma 25x radar integreres. Denne vil stå for overflatesøk og luftsøk i lavere høyder. I tillegg vil den støtte innflyging for helikopter. Hvorvidt de to radarene integreres i et luftbilde slik som på den nederlandske ASWF klassen er ukjent.
Våpensystemer
Fregattene vil bli utstyrt med to 8 cellers MK41 VLS systemer for Evolved Sea Sparrow Block 2. Totalt 64 missiler. Som nevnt vil de få anti ubåt torpedorør. I tillegg blir de utstyrt med 8 Kongsberg NSM sjømålsmissiler. I tillegg til dette er Leonardo sin 127/64 LW Vulcano valgt som hovedkanon. Ut over dette blir de utstyrt med 2 30mm kanoner. En på hver side av helikopterhangaren. Det er ikke oppgitt hvilken type kanoner det er. Wikipedia viser BAE Systems MK38 mod 2 som er en 25mm kanon, men samtidig skriver de at det er to 30mm kanoner. Bilder fra Navantia viser et annet system, uten at vi nøyaktig kan si hva det er.
Vi stiller noen spørsmål her ved valg av kanoner og mangelen på et dedikert Close in weapon system. Som nevnt blant annet i artikkelen om BAE Systems sin Type 26 så tror vi Sjøforsvaret er bedre tjent med Leonardo sin 76mm Super Rapid/Sovraponte eller BAE Systems sin 57mm MK110 kanon. Dette er kanoner som egner seg bedre mot dronetrusselen, antiskipsmissiler, raske motorbåter og lignende. De to 30mm kanonene skal nok dekke dette behovet, men når man ser hvor alvorlig denne trusselen har blitt hadde det vært mer hensiktsmessig med et annet kanonvalg. Evolved Sea Sparrow som F110 klassen blir utstyrt med skal også ha god kapasitet mot missiler, men det er litt merkelig at Navantia for eksempel ikke utruster fregattene med for eksempel RTX Rolling Air Frame Missile i tillegg.
Foto: Navantia
F110 klassen - noe for Norge?
F110 klassen - det glemte alternativet
Navantia leverte som kjent Nansen-klassen fregatter. Det har vært mange diskusjoner rundt Nansen klasse og valgene som ble tatt. Under byggingen og etter levering har Navantia også fått mye kritikk knyttet til HMS, kvalitet og lignende. Når det er sagt så har det skjedd mye hos Navantia siden slutten av 90-tallet når valget falt på dem for å bygge Nansen-klassen. Med bakgrunn i noe av historikken har nok noen avskrevet dem som en leverandør av nye fregatter.
Siden dette har Navantia blant annet bygget helikopterlandingsskip både for Australia og Spania. De har videre bygd luftverndestroyere for Australia og luftvernfregatter for Spania. De leverer nå korvetter til Saudi Arabia. Det er med andre ord en leverandør med god erfaring.
Ser man nærmere på F110 klassen så er det flere forhold som kan tale for den. Det er for det første en anti ubåt fregatt. Den er utstyrt med AEGIS systemet som Sjøforsvaret er brukere av i dag. Videre bruker den LM2500 gassturbin som også sitter i Nansen klassen. Den blir levert med en kapabel radar som kommer til å være mange fartøy. Den er levert av Lockheed Martin. Den samme produsenten som har levert radar til Nansen-klassen. Lockheed Martin leverer for øvrig nye TPY-4 lutfvarslingsradarer til Luftforsvaret også. Den kommer med en “mission bay” som gir økt fleksibilitet. Den blir også utstyrt med våpen som Sjøforsvaret bruker i dag (Sea Sparrow og NSM) I tillegg vil den bruke samme type helikopter som Forsvaret får levert - Sea Hawk. En annen fordel er at dette er en fregatt under bygging. Navantia hevder at de ligger foran skjema i produksjonen.