FDI - Naval Group
Foto: Naval Group
Fakta om FDI fra Naval Group
Lengde : 122 meter
Deplasement : 4460 tonn
Antall fartøyer i klassen : 8 (+1)
Brukere: Frankrike og Hellas
Antall VLS celler: 16 - 32 (Hellas)
Hovedkanon : Leonardo 76/62 Super Rapid
Radar : Thales Sea Fire
Spesielle kjennetegn : omvendt baug
Frankrike skal anskaffe 5 FDI fregatter og Hellas 3-4. Den første leveres allerede i 2025 til det greske marinen. FDI regnes som en mellomstor fregatt og har en del mindre deplasement enn fartøyene fra de andre produsentene. Naval Group fremhever dette som et multirolleskip med gode kapasiteter både når det gjelder over og under vann.
På grunn av den sikkerhetspolitiske situasjonen og USA sin nye holdning til Europa vurderer Frankrike å øke sin flåte av “first rank” fregatter fra 15 til 18. Mest sannsynlig vil det da bli bestilt 3 FDI fregatter til fra det franske sjøforsvaret. Dette øker isåfall antall fartøy i klassen til 11-12 (oppdatert 25.2.25)
Anti ubåt egenskaper
Naval Group fremhever at fartøyet vil passe godt til Sjøforsvaret sitt behov når det gjelder ubåtjakt. FDI er utstyrt med en baugmontert sonar og en Captas 4 compact slepesonar fra Thales. I tillegg er det utstyrt med MU-90 anti ubåt torpedoer. Det som skiller FDI ut fra de andre konkurrentene er at den er konstruert med en omvendt baug eller inverted bow som det kalles på engelsk. Fordelene en omvendt baug er lavere motstand (god hydrodynamikk), bedre drivstofføkonomi og høyere fart. Ut over dette skal den også gi bedre stabilitet. I tillegg gir det lavere akustisk signatur, som er viktig i ubåtjakt. FDI klassen har derimot ikke diesel elektrisk fremdrift som mange av de andre konkurrentene har. På grunn av dette vil det sannsynligvis være noe mer støy fra fremdriftssystemet til FDI under ubåtjakt.
Ulempene er mindre oppdrift og at baugen dykker mer ned i bølgene, slik at man får mer sjøsprøyt over dekk. Dette kan man også se i videoen fra sjøprøvene til den første FDI fregatten levert til den franske marinen Amiral Ronarc´h. Selv i ganske rolig sjø ser man at dette oppstår. Se video lenger ned i artikkelen. Franskmennene har hatt problemer med sjøsprøyt tidligere da de måtte bygge om de siste tre skipene i Georges Leygues-klassen . Etter det vi har fanget opp var dette på grunn av sjøsprøyt over broen i dårlig vær. Løsningen ble bygging av ett dekk til slik at broen kom høyere.
Luftvern
Teknologien innenfor droner og avanserte missiler har utviklet seg raskt de senere årene. Det betyr at luftvern har blitt viktigere. Det fremheves at fregatten har meget bra “område luftforsvar” kapasitet. Franskmennene sier at fartøyet kan beskytte byer, kritisk infrastruktur på land og øyer. FDI er utstyrt med en Thales Sea Fire ASEA radar med flate paneler. Det er litt sprikende informasjon om rekkevidden på denne. Thales har oppgitt både 300 og 500 kilometer. Naval Group sier også at radaren og de elektroniske systemene har full 360 graders dekning og at det ikke er noen konstruksjoner på skipet som er veien for sensorene. Fregatten kan utstyres med Aster 15 og Aster 30 luftvernmissiler. Aster 15 har en rekkevidde på over 30 kilometer og Aster 30 over 100 kilometer. Aster missilene har for øvrig vist seg å være svært effektive mot Houthiene sine droner og kryssermissiler i Rødehavet.
Hellas har valgt en bedre våpenpakke til sine fregatter enn Frankrike. I stedet for 16 celler til missiler har de gått for 32 celler fordelt på fire 8 cellers moduler (Sylver VLS utviklet av Naval Group). Hver celle kan ta ett missil. I tillegg har Hellas valgt rolling airframe missile fra Raytheon som kommer kommer i en utskytningsenhet som kan ta 21 missiler. Dette systemet er spesielt beregnet til forsvar mot antiskipsmissiler.
Rolling airframe missile - U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Robert Stamer
Aster 30 missil skytes ut fra fregatt- © MBDA / Michel Hans / 2008
Antall missilceller og hvor mange luftvernmissiler et marinefartøy kan ha med seg har den senere tiden blitt debattert i ulike medier og militære forum. Bakgrunnen er blant annet Houthiene sine drone og missilangrep i Rødehavet. Videre har som nevnt missil og droneteknologien utviklet seg raskt de senere årene. Sylver missilcellene som tilbys til FDI fregattene kan som nevnt ta ett missil i hver celle. Det vil si at har du 32 celler så har du 32 missiler. Ser man på på det amerikanske Mk 41 systemet tar det 4 Evolved Sea Sparrow (ESSM) luftvernmissiler i hver celle. ESSM har lignende egenskaper som Aster 15. ESSM og Aster 15 er beregnet på kort og middels avstand. Skal man ha langtrekkende luftvernmissiler i Mk 41 systemet kan det ta kun ett missil pr celle.
Naval Group har sagt at Norge vil få en FDI versjon som er lik versjonen som er levert til Frankrike eller Hellas. Det betyr at den blir utstyrt med Sylver VLS systemet og Aster 15 og eventuelt Aster 30 missiler. Norge har investert mye i Sea Sparrow systemet og bruker i dag MK41 VLS system. Vi tror Sjøforsvaret fortsatt vil bruke både Evolved Sea Sparrow og MK41. Dette taler derfor mot FDI fregattene. Vi har sendt en forespørsel til Naval Group om MK41 kan integreres på FDI, men det har ikke svart på forespørselen.
På den annen side skal Norge investere i to systemer med langtrekkende luftvern. Ett av systemen som er aktuelle er MBDA/Eurosam sitt SAMP/T system som bruker Aster 30 missiler. Dersom Sjøforsvaret velger FDI fregattene og i tillegg områdeluftvern med Aster 30 missiler kan man få noen synergier mellom Sjøforsvaret og Luftforsvaret på langtrekkende luftvern i og med at samme missil vil bli brukt.
Dersom Sjøforsvaret velger FDI klassen og går til anskaffelse av både Aster 15 og Aster 30 missiler ligger det noen logistikk og opplæringsmessige fordeler i dette. Forskjellen er at Aster 30 har en større motor (booster) sammenlignet med Aster 15. Dette gir en rekkevidde på rundt 120-150 kilometer. Selve missilet er ellers likt. Ser man på Evolved Sea Sparrow og for eksempel Standard SM-2 som har samme rolle og brukes i MK 41 systemet er dette to helt forskjellige missiler.
Man kan også se for seg at hvis Sjøforsvaret går bort fra Evolved Sea Sparrow kan missilene selges til andre land. Et annet alternativ kan for eksempel være at man konverterer noen av dem over til NASAMS systemet, der det nye AMRAAM ER bruker rakettmotoren til Evolved Sea Sparrow.
© Airbus 2023
Fregatten har også plass for en stor drone av typen Schiebel Camcopter eller Airbus VSR 700. Bildet viser Airbus VSR 700
Eget kommandosenter mot hybride trusler
I tillegg til et vanlig “combat information centre” har FDI klassen et eget operasjonssenter for hybride trusler som droner, hurtigående småbåter og lignende. I senteret har man 360 graders panoramisk dag og natt utsyn ved hjelp av elektro optiske sensorer som sitter på radarmasten. Gjennom dette operasjonssenteret styres ulike typer våpen alt fra dødelige til ikke dødelige som lys og lyd.
Digital redundans med to datasentre
Naval Group trekker frem at de har lagd en helt ny digital infrastruktur på fartøyet med blant annet to helt separate datasentre. Dersom ett datasenter blir ødelagt eller faller ut på noen måte tar det andre sømløst over. De kaller det også den første “digitale” fregatten. Tradisjonelt har elektronikken for ulike systemer stått egne kabinetter, men dette er nå slått sammen til datasentre.
Lav risiko og rask levering
Vi har inntrykk av at franskmennene har hatt få problemer med sine skipsbyggingsprogram og levert fartøyer til riktig tid og pris. De leverer også Hellas sine FDI fregatter relativt raskt. Dette taler for lav risiko knyttet til levering og kostnader.
Europa må ta mer ansvar for egen sikkerhet
Sett i lys av de sterke signalene fra USA om at Europa må ta mer ansvar for egen sikkerhet og et mer ustabilt USA med mindre interesse for Europa står franskmennene nå sterkere i konkurransen med en mer eller mindre heleuropeisk fregatt. De sterke signalene fra USA og den bekymringsfulle utviklingen der tilsier at Norge bør velge en europeisk leverandør av nye fregatter til Forsvaret.