F127 - Thyssen Krupp Marine Systems/N.V.L

F-127 klasse luftvernfregatt fra Thyssenkrupp Marine Systems og NVL

Foto: Thyssen Krupp Marine Systems

Fakta om F-127

Lengde : 160 meter

Deplasement : over 10 000 tonn

Antall fartøyer i klassen : 6

Brukere: Tyskland

Antall VLS celler: 64

Hovedkanon : Leonardo 127/64 LW Vulcano

Radar : RTX AN/SPY-6

Spesielle kjennetegn : omvendt baug

Tyskland skal anskaffe 6 luftvernfregatter. Disse skal erstatte Sachsen klassen fregatter. Thyssen Krupp Marine Systems og N.V.L har gått sammen med et konsept som foreslås for det tyske forsvaret. Fartøyene er basert på det velkjente MEKO konseptet til Thyssen Krupp og kalles MEKO 400 AMD. Det tyske forsvaret ønsker det første fartøyet levert innen 2034.

Det er lite informasjon tilgjengelig om F-127 klassen, men noe vet vi. Thyssen Krupp og N.V.L skriver i en pressemelding at fartøyene vil ha en forbedret strømforsyning for fremtidige våpensystemer og kommando/kontrollsystemer. Skroget skal være utformet for å maksimere plass til et stort antall missiler (64 VLS celler) og høy marsjfart. F-127 klassen har omvendt baug eller “inverted bow” som det kalles på engelsk. Dette gir en rekke fordeler som lavere motstand (god hydrodynamikk), god drivstofføkonomi og høyere fart. Den skal også gi lavere akustisk signatur. Vi har også skrevet om omvendt baug i saken om FDI klassen fra Naval Group

Det står også i pressemeldingen at fregattene vil ha kapasitet til å engasjere luftmål på tidligere uoppnåelige distanser med langtrekkende missiler. Dette tyder på at skipet vil få BMD kapasitet (Ballistic Missile Defence). Hvorvidt Tyskland kjøper missiler som muliggjør det er en annen sak. Tegningene som er tilgjengeligjort fra Thyssen Krupp viser radarpaneler som ligner på RTX AN/SPY-6 Denne kommer i flere versjoner og vil bli brukt på en rekke fartøyer fra US Navy.

Videre skriver Thyssen Krupp og N.V.L at skipene vil ha antiskips kapasitet og kapasitet til å beskyte mål på land. Tegninger viser ramper for 8 Kongsberg NSM missiler. Ved siden av NSM rampene er det tegnet inn to 20 fots standard containere. Her er det naturlig å tro at disse kan konfigureres på ulike måter for varierende oppdrag. Danske SH Defence som vi har skrevet om i denne artikkelen er en av de ledende leverandørene på slike løsninger. I tillegg vil F-127 klassen ha en Leonardo 127 mm 127/64 Vulcano kanon.

F-127 klassen vil sannsynligvis også få AEGIS combat management systemet fra Lockheed Martin. Det ble først brukt på amerikanske krysser tidlig på 80-tallet.

Det er et godt utprøvd system som brukes av blant annet USA, Australia, Sør-Korea, Spania og på de norske Nansen-klasse fregattene. Vi har skrevet litt om AEGIS i saken om Constellation klassen

Anti ubåt kapasitet

F127 klassen skal også ha kapasitet for ubåtjakt. Det er ikke tilgjengelige opplysninger om hvordan fregatten er konfigurert for dette. Den vil nok ble satt opp med NH-90 helikoptre som har anti ubåt rolle. Vi vet ikke om den for eksempel vil bli utstyrt med torpedorør for anti ubåt torpedoer. Sachsen klassen er utstyrt med dette så vi vil anta at dette blir videreført til F127.

I følge en av våre kilder vil F127 bli utstyrt med sonar og “tauet antenne”. Hva som legges i dette har vi ikke fått klarhet i. Om man mener variabel dybdesonar eller vanlig tauet sonar er usikkert. I et pressebilde kan de se ut som det er en skrogmontert sonar noe foran broen på skipet.

Hvilket fremdriftssystem F127 får er det heller ikke noe informasjon om. Dette har også mye å si for hvilke ubåtjakt egenskaper fregatten får. For Sjøforsvaret er anti ubåt egenskapene det viktigste.

Thyssenkrupp har nylig lagd en omtale av et mulig samarbeid med Norge og F127 Meko A-400 designet. Det står ikke veldig mye der, men Thyssenkrupp skriver at Meko A-400 spesielt kan tilpasses anti ubåt roller og luftvern/ballistic missile defence. Les mer om hva Thyssenkrupp skriver her https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/mekoa400amd/norway F127 er primært en luftvernfregatt og det er derfor interessant at de trekker frem anti ubåt egenskapene såpass tydelig.

Rolling airframe missile - U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Robert Stamer

F127 klassen vil bli utstyrt med to 21 cellers Rolling Airframe Missile systemer.

Den tyske marinen bruker dette på en rekke fartøyer. Systemet ble utviklet i samarbeid med USA. Det er et system som blant annet egner seg godt mot antiskips missiler, droner, helikoptre og lignende.

Blir luftvern viktigere for Sjøforsvaret?

F127 er en luftvernfregatt. Sjøforsvaret ser etter en fregatt med gode anti ubåt egenskaper. Luftvern har blitt viktigere de senere årene. Da Sjøforsvaret anskaffet Nansen klassen lå to alternativer på bordet. Det ene med en enklere roterende radar og kommando og kontroll system og det andre med et mer avansert system. Sjøforsvaret valgte AEGIS med SPY-1F radar. Med dette viste Sjøforsvaret at luftvern også på slutten av 90-tallet var viktig for dem. Dette valget har vært omdiskutert, men det er ikke noe vi går inn på her.

Krigen i Ukraina, hendelsene i Rødehavet og nå nylig spenningen i Midtøsten har vist hvor viktig det er med god beskyttelse mot ballistiske-, hypersoniske- og kryssermissiler. I tillegg kommer en økende trussel fra droner. Forsvarets luftvern er dårlig. Selv med satsingen i langtidsplanen for Forsvaret vil luftvernkapasiteten være begrenset. Derfor er det naturlig å tro at luftvernegenskapene til de nye fregattene vil bli vurdert nøye og sannsynligvis vektlagt tyngre en før fra Sjøforsvarets side.

Med 64 VLS celler konfigurert i 8 MK 41 systemer, to Rolling Airframe Missile systemer og to lasersystemer, samt et avansert radarsystem har F127 en formidabel kapasitet på luftvern. For å dra full nytte av dette forutsettes det at det anskaffes langtrekkende missiler også. Det er dyrt og står nødvendigvis ikke på Sjøforsvarets handleliste, men det bør gjøre det.

I debatten om luftvern glemmer de fleste at en fregatt kan være en viktig luftvernressurs. Særlig hvis den er utstyrt med langtrekkende luftvern. Da kan den beskytte store områder både over hav og land. En slik kapasitet har vært totalt fraværende i debatten i Norge om langtrekkende luftvern og kritisk infrastruktur. Her et eksempel fra Skagerak/Oslo.

Det er en rekke åpne spørsmål om F127. Som nevnt over er det sparsomt med informasjon, og derfor noe utfordrende å gjøre vurderinger ut over det som er gjort her. Dette er et meget stort fartøy og prisen vil nok være i det øvre sjiktet. Hvor stor besetning F127 krever og driftskostnader vil selvfølgelig være viktige vurderingsfaktorer. I tillegg hvilke anti ubåt egenskaper det får. F127 er fremdeles på konseptstadiet og det som er presentert for tyske myndigheter vurderes som en “baseline”. Sjøforsvaret har dårlig tid og vil helst få nye fregatter operative så fort som mulig. Her har både Naval Group, Navantia og BAE Systems en fordel i og med at de har fartøy under bygging allerede.

På den annen side har vi fått forståelse av at det i alle fall er to verft som har flere produksjonsfasiliteter som skal bygge fregattene. Hvis tyske myndigheter snur seg fort rundt kan produksjonen starte raskt. Flere trekker også frem samarbeidet mellom Norge og Tyskland på de nye ubåten og nytt hypersonisk missil som en fordel for et mulig fregattsamarbeid.

Foto: Thyssen Krupp Marine Systems