Kongsberg Vanguard standardfartøy
Foto: Kongsberg Defence & Aerospace
Kongsberg Vanguard - nye standardfartøy til Sjøforsvaret
Kongsberg Vanguard ble lansert i 2019 som en løsning på Sjøforsvarets behov for å erstatte flere fartøystyper. Kongsberg Gruppen har gått sammen med sammen med Salt Ship Design, Myklebust Verft, Westcon, Ulstein Verft, Fosen Yard og Green Yard Kleven for å utvikle og bygge fartøyene. Konseptet er basert på sivilt skipsdesing kombinert med militære moduler for ulike oppdrag.
Det er tilgjengelig noe mer informasjon om Vanguard enn VARD sitt Resilience konsept. Bildene og videoene som er publisert om Vanguard gir oss en pekepinn på hvordan Kongsberg Gruppen tenker, men disse illustrasjonene er nok ikke det ferdige designet. Vi har blant annet fått informasjon om at våpensystemer som er tegnet inn, kun er for illustrasjonsformål. Sjøforsvaret bestemmer hva slags systemer som skal integreres.
Uansett så kan man nok regne med at tegningene og videoene ikke er veldig langt unna det Kongsberg Gruppen ser for seg, og det som ligger i løsningsforslaget fra dem til Sjøforsvaret. Ut i fra dette og det som ligger ute av tilgjengelig informasjon omtales Vanguard her.
Vanguard kan utføre oppdrag som
Patrulje
Minesveiping/jakt
Anti ubåt
Luftvern
Anti overflate
Videoen gir god innsikt i hvordan Kongsberg Gruppen tenker rundt Vanguard
Mange skipsklasser - en standard
Kongsberg Gruppen har lagd en rekke illustrasjoner som viser mange forskjellige typer standardfartøy. De skriver også at Vanguard vil bestå av mange skipsklasser, men med en standard. Det går tydelig frem av illustrasjonene at mye er likt utvendig, men hva de mener med en standard vet vi ikke. I den informasjonen som er publisert finner man 5 ulike fartøystyper. Sjøforsvaret legger også til grunn at det bør være flere fartøystyper. Et betimelig spørsmål er jo om man beveger seg litt bort fra standardiseringen, når det kan se ut til at det foreslås opptil 5 ulike fartøystyper. Igjen, det er lite informasjon rundt dette, og det som er publisert er nødvendigvis ikke det man lander på. Ser vi til VARD sitt Resilience konsept har du publisert et bilde av 2 fartøystyper.
Ulike fartøystyper
Begge foto: Kongsberg Defence & Aerospace
Dette sier Kongsberg Gruppen om Vanguard
Det fremheves at god situasjonsforståelse i det maritime domenet er helt sentralt for en nasjon. Dette for å hevde suverenitet, sikre økonomiske interesser og ta vare på miljøet. Vanguard trekkes frem et fleksibelt og rimelig et system som bidrar til dette.
I kjernen av konseptet er det et “moderskip” som kan håndtere en rekke oppgaver og oppdrag. Moderskipet er bygd rundt en multifunksjonell hangar som kan håndtere ubemannede systemer for både overflate, luft og under vann (USV, UAV, AUV). Hangaren har et fleksibelt heis og håndteringssystem. De ubemannede systemene kan videre settes ut og hentes inn i grov sjø (“high sea states”). Kongsberg Gruppen sier videre at med slike systemer kan Vanguard overvåke og kartlegge et dobbelt så stort område som et vanlig marinefartøy kan.
Utstyr for ulike roller er basert på et standard containersystem. Kongsberg Gruppen har blant annet et samarbeid med Danske SH Defence som er ledende innenfor dette feltet med deres CUBE system. Les mer om dette i artikkelen “Fremtidens sjøforsvar med modulære systemer”
Livsløpskostnadene sammenlignet med et tradisjonelt marinefartøy hevdes å være inntil 50 prosent lavere.
Kongsberg Gruppen trekker frem sin lange erfaring innenfor den maritime industrien både på sivil og militær side. Videre har de et samarbeid med solide aktører i verftsindustrien. Leveranser til mer enn 33 000 skip på verdensbasis, design av fartøy for noen av verdens mest krevende havområder og god kompetanse innenfor systemintegrasjon løftes frem som noen argumenter.
CUBE systemet fra Danske SH Defence
Begge foto: SH Defence
Sjøforsvaret har blant annet et ønske om integrering av NSM på standardfartøyene. Her er et konsept fra SH Defence
Våpensystemer og sensorer
Ut i fra tegningene og videoene som er publisert ser man at Leonardo sin Sovraponte 76mm kanon går igjen på nesten alle fartøyer. Dette gjør også Rheinmetall sin 35mm Millennium kanon.
Sovraponte er en videreutvikling av Leonardo* sin 76/62 Super Rapid (*tidligere OTO Melara) . Sovraponte er en versjon som ikke går gjennom dekkene på skipet. Den kan derfor plasseres flere steder. For eksempel over en helikopterhangar. I og med at kanonen ikke har en ammunisjonsheis som går over flere dekk lagres all ammunisjonen i kanontårnet. Det er plass til 76 skudd. Kanonen er 30 til 40 prosent lettere enn en vanlig Super Rapid kanon. Kanonen kan skyte programmerbar og styrbar ammunisjon. Den egner seg godt mot en rekke typer mål, blant annet antiskipsmissiler. Les mer om Sovraponte og Super Rapid i artikkelen om “Hvilke kanoner skal Sjøforsvaret satse på?” Sovraponte vil blant annet bli brukt på ASWF fregattene som tilbys Norge. Sovraponte har også mange av de samme delene som Super Rapid. I Norge brukes Super Rapid på Nansen klassen og Skjold klassen.
Millennium er en multi rolle kanon både mot luft og overflatemål. I hovedsak er dette en kanon for å skyte ned antiskipsmissiler, droner, hurtiggående båter med mer. Den kan også skyte programmerbar ammunisjon med høy skuddhastighet. Det er også en landbasert versjon som kan brukes mot artilleriraketter og bombekastergranater. (Kanoen er den samme som i Rheinmetall sitt Skynex system).
Kombinasjonen Sovraponte og Millennium gir Vanguard en solid og kosteffektiv kapasitet mot en rekke mål. For styring/ildledning av kanonene har Kongsberg Gruppen tegnet inn Leonardo sine NA-30S MK2 radarer. Radarene kan kontrollere den styrbare ammunisjonen (DART) som Sovraponte kanonen kan bruke. Dette gir en meget god CIWS kapasitet (Close in weapon system). Dette er en svært moderne og kapabel radar. Den teknisk interesserte kan lese mer om denne på linken over. Derfra kan man laste ned PDF med mer informasjon fra Leonardo.
Luftvernmissiler - Sea NASAMS
I denne artikkelen skriver Kongsberg Gruppen at Vanguard vil få et tilpasset NASAMS system. Det vil også være containerbasert. På bildet her viser man hvilke sensorer og våpen man tenker seg på Vanguard. Her vises både det vanlige Amraam missilet og Amraam ER. Det er tydelig at de tenker at begge missilene kan brukes i systemet. Amraam ER er et Amraam missil med en Evolved Sea Sparrow motor. Dersom dette systemet blir en realitet vil vi tro at Sjøforsvaret ville vært veldig interesserte i at også Evolved Sea Sparrow (ESSM) kunne integreres. Sjøforsvaret vil med stor sannsynlighet fortsette å bruke Evolved Sea Sparrow også i de nye fregattene. Lengden på ESSM og Amraam er mer eller mindre lik. Dette ville gitt stor fleksibilitet og synergieffekter.
Et alternativ er å integrere BAE Systems sitt Adaptable Deck Launching System for å bruke Evolved Sea Sparrow
Evolved Sea Sparrow skytes ut fra KNM Fridtjof Nansen. Foto: Skage S. Skrunes / Sjøforsvaret
NSM vil også integreres. Vi har vist en illustrasjon av dette og SH Defence sitt Cube system tidligere i artikkelen.
Saab Sea Giraffe 4A og 1X på Vanguard?
Masten på Vanguard skipene er svært lik den Saab viser frem på sine nettsider om radarer i Sea Giraffe serien. Kongsberg har også vist frem en radar her som ligner på Sea Giraffe 4A. På de mindre fartøyene tror vi det er tenkt en integrering med Sea Giraffe 1X
Kongsberg Gruppen sier Vanguard vil bli utstyrt med en ASEA radar. Det ser ut til at de har sett til Saab sin Sea Giraffe serie når det gjelder radarer. Illustrasjonene kan tyde på det. Saab sin Sea Giraffe 4A radar kan være en av dem. Saab fremhever at det er en radar med lang rekkevidde som også kan oppdage og følge små og raske mål. 1X radaren kan egne seg for de mindre fartøyene i Vanguard systemet. Den har lav vekt, mindre enn 150 kilo og skal egne seg godt for kystnære farvann. Radaren kan også brukes som supplement til en annen radar på større fartøy.
Schiebel Campcopter S-100 er tegnet inn på Kongsberg Gruppen sine illustrasjoner. Foto: Schiebel
Det er som nevnt flere illustrasjoner og informasjon om Vanguard konseptet til Kongsberg Gruppen enn det er for VARD Resilience. Noe informasjon fremhever Kongsberg Gruppen selv. Andre ting blir antakelser, men vi har i artikkelen her prøvd å gi noen tanker om hva som ligger i Vanguard systemet og hva Kongsberg Gruppen tenker ut i fra det som finnes i tilgjengelige kilder.