VARD Resilience standardfartøy
Foto: Vard
VARD Resilience
Vard har nylig lansert sitt konsept for nye standardfartøy til Sjøforsvaret. Dette blir en direkte konkurrent til Kongsberg sitt Vanguard konsept. Det består av to størrelser fartøy. Vard er sparsomme med opplysninger når det gjelder fartøytypene. Det er kun publisert et bilde med de to fartøytypene sammen med et Jan Mayen klasse kystvaktfartøy. I tillegg viser bildet et MH-60R Sea Hawk og en Northrop Grumman MQ-8BFire Scout
Vard eies som kjent av Fincantieri som bygger Constellation klassen for US Navy. Dette er en fregatt som er aktuell for Norge. Vard har tidligere vært ute og sagt at deres verft kan bidra med å bygge disse i Norge.
Dette sier Vard om Resilience serien
Vard/Fincantieri trekker frem sin kompetanse og erfaring med bygging og vedlikehold av marinefartøyer. De skriver videre at de har et sterkt kundefokus der de har tatt dialog med kundene for å skreddersy løsninger til kundens behov.
Vard poengterer også at de har kontroll på hele verdikjeden innenfor bygging og design av skip. De sier videre at de har egne skrogverft og sikkerhetsklarert personell.
Vard understreker videre at de i samarbeid med Fincantieri sitter på unik kompetanse når det gjelder integrering av våpen-, kommunikasjon- og kommando/kontroll systemer (combat management). Vard sier videre at de har god kompetanse på hvordan fartøy skal vedlikeholdes og følges opp gjennom hele livsløpet (life cycle management). Vard tilbyr også integrerte logistikkløsninger.
Fartøy kan bygges raskt
Vard sier videre på sine nettsider at de har stor kapasitet og korte ledetider. I tillegg vil de bruke en stor andel norske leverandører. De peker også på at dette har store fordeler når det gjelder lokal og nasjonal verdiskaping og beredskap.
Vard sier videre at de har utviklet en fartøyserie som tilfredsstiller kravet fra Sjøforsvaret til standardisering og fleksibilitet.
Baug
Baugen på fartøyene kan se ut som en kombinasjon av en ordinær baug og en “inverted bow” eller omvendt baug om man vil. En av fordelene med en omvendt baug er at skroget sklir lettere gjennom vannet med mindre motstand. Dette gir bedre drivstofføkonomi og fart. En av ulempene er blant annet at man vil få mer sjøsprøyt over dekk og mindre oppdrift. Som nevnt ser det ut til at Vard her prøver å hente ut fordelene med begge baugtypene. I videoen fra Vard om nullutslipp i fremtiden kan du se en tilsvarende baug. Det er tydelig at Vard har hatt fokus på kravene om god drivstofføkonomi og lave utslipp.
NB! - På bildet som VARD har publisert av Resilience er det tegnet inn ulike sensorer og våpensystemer. VARD understreker at dette kun er tegnet inn som illustrasjon, og at systemene som er tegnet inn ikke er et bevist valg. VARD understreker videre at det ikke har noe med VARD sitt konkrete forslag å gjøre og at disse systemene har lite med mulig virkelighet å gjøre.
Vi velger å omtale systemene som er tegnet inn da vi vurderer dette som gode og aktuelle systemer for de nye standardfartøyene. Selv om de kun er tegnet inn for illustrasjonsformål. Vi tror det også kan ha interesse for de som besøker denne siden.
Radar
På det store fartøyet er det sannsynligvis en Thales NS 50 radar. Det er en ASEA luft og overflate overvåkingsradar. Thales skriver på sine sider at den passer godt til mineryddingsfartøyer, kystvaktfartøyer med mer. De skriver videre at den også kan gi ildledning for kanoner. Dette er en kapabel og moderne radar. Den vil blant annet bli brukt på de nye mineryddingsfartøyene til Nederland og Belgia (12 stykker) samt polske Miecznik klassen (Arrowhead 140) fregatter (3 stk) og 7 nye franske “offshore patrol vessels” Dette er derfor en radar som vil bli ganske godt utbredt i NATO. Det er en fordel.
Et annet aktuelt radarsystem for standardfartøyene kan være CEROS ildledningsradar fra Saab og en annen luft/overflateradar. Jan Mayen klassen er for eksempel utstyrt med Saab CEROS, 9LV FCS og en Hensholdt radar. Ved å benytte dette kunne man dratt fordeler av å bruke samme system på kystvaktfartøyene og de nye standardfartøyene.
Saab Ceros 200-Copyright Saab AB
Våpen og mottiltak
På det store fartøyet er det tegnet inn en Leonardo (tidligere OTO Melara) 76mm Super Rapid kanon. Denne kanoen brukes både på Nansen klassen fregatter og Skjold klassen kystkorvetter. Den er også en av de mest brukte kanonen i NATO og andre vestlige land. Les mer om kanonen i vår artikkel om hvilke kanoner Sjøforsvaret bør velge Vi vil tro at Sjøforsvaret ønsker å gjenbruke disse kanonene videre. Den egner seg godt mot luft, overflate og landmål. Det vil være et fornuftig valg av Sjøforsvaret. Kongsberg har i motsetning til VARD tegnet inn den nye Sovraponte kanonen fra Leonardo som egentlig er samme kanon, men den har ikke ammunisjonsheis slik at den ikke bruker plass under dekk. All ammunisjonen ligger i kanontårnet (76 skudd). Kongsberg har også en illustrasjon som viser BAE Systems sin MK110 57 mm kanon. Kongsberg gruppen understreker også at det som er tegnet inn i deres illustrasjoner kun er for illustrasjonsformål og at de vil følge Sjøforsvarets ønsker på ulike systemer.
I tillegg til 76mm Leonardo kanonen er det tegnet inn Msi Sea Hawk 30mm kanoner. Videre er det tegnet inn et Rheinmetall MASS (Multi ammunition softkill system) som er et system som blant annet skal villede antiskips missiler.
Minerydding
Fartøyet som er plassert på akterdekket på det store fartøyet ser ut til å være en USV fra franske Exail som heter Inspector 125 . Denne vil også brukes på de nederlandske og belgiske minerydderne. Minerydding vil være en viktig oppgave for de nye standardfartøyene.
Forsvaret skriver i sin RFI “request for information” at de nye standardfartøyene må kunne ha plass til store USVer, men samtidig skriver de at minerydding i hovedsak vil skje innenfor territorialgrensen på 12 nautiske mil og i kystnære farvann. Det er et paradoks at de store havgående fartøyene da sannsynligvis må brukes til dette på grunn av kravet til kapasitet for store USVer.
Inspector USV fra franske Exail. Foto: @Exail Balao
Modularitet
Vi vet at Kongsberg har et samarbeid med anerkjente SH Defence i Danmark som har utviklet sitt CUBE system for ulike fleksible løsninger. Etter det vi får opplyst fra våre kilder har ikke VARD et samarbeid med SH Defence på den militære siden, men på den sivile siden. Ut i fra blant annet dette er det vanskelig å si noe om hvordan VARD tenker modularitet og fleksibilitet på sine fartøyer.
Som nevnt har det store fartøyet tegnet inn en USV på akterdekket. Det går ikke frem av illustrasjonen om det store fartøyet har helikopterhanger. For å ta ned helikopter forutsettes det selvfølgelig at akterdekket kan rekonfifgueres til dette. I og med at helikopter og en UAV er tegnet inn i illustrasjonen til VARD vil vi tro at i alle fall det store fartøyet kan ta ned helikopter. I RFI Sjøforsvaret har publisert ser det som valgfritt om helikopter og UAS skal integreres.
Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout Foto: US Navy - MN2 Justin Hovarter
Annet
Vi kan lese mest ut av hvordan det store fartøyet er utrustet. Det lille fartøyet er det mer utfordrende å si noe om. Det er utstyrt med kran og det ser ut til å være plass til to 20 fots konteinere på akterdekket.